Chrzanów_poglad

Czy stracimy szansę na rowerowe połączenie z Chrzanowem?

Czy budowa Zachodniej Obwodnicy Chrzanowa przekreśli szanse na połączenie obu miast trasą rowerową?

Na zaproszenie Stowarzyszenia Chrzanowskich Cyklistów odwiedziliśmy dzisiaj sąsiadów zza miedzy.  Na stole poza kawą wylądowała dokumentacja Zachodniej Obwodnicy Chrzanowa – projektu drogi łączącej ul. Śląską (DK79) z ul. Oświęcimską (DW933) w Chrzanowie, realizowanego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

W ramach projektu IDR zaplanowaliśmy nie tylko sieć dróg dla rowerów na terenie Jaworzna, ale także przewidzieliśmy możliwość połączenia jej w przyszłości z infrastrukturą sąsiednich miast w tym z Chrzanowem, w końcu oba centra łączny nie więcej jak 15km.  Po analizie kilku możliwości, rozwiązanie teoretycznie najbardziej oczywiste (wzdłuż DK79) już tak oczywiste nie było. Brak możliwości poszerzenia drogi o dodatkowa infrastrukturę rowerową, oraz fakt, że na terenie Chrzanowa droga pozostaje w zarządzie GDDKiA spowodował, że zdecydowaliśmy się na wyprowadzenie połączenia Jaworzno-Chrzanów niezależnie od DK79.Mapa przebiegu zaplanowanej przez nas trasy rowerowej Plan przewidywał przebieg od ul. Korczyńskiego w Byczynie, śladem zielonego szlaku rowerowego do ul. Chełmońskiego w Chrzanowie. My przygotowujemy drogę do granic administracyjnych Jaworzna, reszta pozostałaby w gestii władz Chrzanowa.

Tymczasem okazuje się, że plany Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie mogą przekreślić szansę na połączenie obu miast i przy okazji obu województw trasą rowerową.  Zaplanowany, kilkumetrowy, nasyp po którym miałaby biec Zachodnia Obwodnica Chrzanowa przecina ul. Chełmońskiego – powodując zaślepienie ulicy po obu stronach projektowanej drogi.   Oto omawiany fragment projektu:

Fragment dokumentacji projektowej Obwodnicy ChrzanowaAby umożliwić pokonanie obwodnicy w tym miejscu, projektanci zaplanowali drogę „przez mękę”. Nie tylko rowerzyści jadący ul. Chełmońskiego, ale także piesi (w tym osoby niepełnosprawne) będą musieli wspiąć się na nasyp po kilkunastu schodach (w projekcie brak jest jakichkolwiek pochylni), przejść kilkadziesiąt metrów wzdłuż obwodnicy do zaplanowano przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów, by po następnych kilkudziesięciu metrach znów zejść po schodach. Ot dokładnie jak poniżej na obrazku.

Wspólnie z SChC na dzisiejszym spotkaniu doszliśmy do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zastąpienie kuriozalnych schodów tunelem pieszo-rowerowym.  Zamierzamy zwrócić się w tym temacie do władz Jaworzna (IDR) i Chrzanowa (SChC). Wydaje nam się, że wobec planów Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie tylko wspólne działania obu miast mają szansę na utrzymanie możliwości połączenia ich trasą rowerową w zaplanowanym kształcie.

Aktualizacja 29.01.2015
Zgodnie z zapowiedzią Stowarzysznie Chrzanowskich Cyklistów wystosowało do burmistrza Chrzanowa, Pana Marka Niechwieja pismo z prośbą o interwencję w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Jednocześnie prezydent Jaworzna,  Pan Paweł Silbert w piśmie adresowanym do władz Chrzanowa wyraził poparcie dla planu połączenia rowerowego obu miast.  Najświeższe wieści z Chrzanowa mówią o skierowaniu przez burmistrza Niechwieja pisma do ZDW w sprawie możliwości budowy tunelu pod obwodnicą.

O dalszym rozwoju sytuacji będziemy informować.

4 myśli nt. „Czy stracimy szansę na rowerowe połączenie z Chrzanowem?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


× 9 = siedemdziesiąt dwa

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>